「企業家誓言出自於美國獨立戰爭期間的常識一書作者托馬斯.潘恩用樸素的文字激勵人們反抗暴政和奴役北美獨立戰爭戰爭期間常識一書對人們的影響力僅次於「聖經」。

  1904年,美國「企業家雜誌選用常識中的一段話作為發刊詞此後百餘年中滄海桑田物是人非但雜誌扉頁上的這段話卻從來沒有改變
可比醫界之《希波克拉底誓言》 ,它被稱企業家誓言

中文翻譯:

我是不會選擇做一個普通人的
如果我能夠做到的話我有權成為一位不尋常的人
我尋找機會但我不尋求安穩
我不希望在國家的照顧下成為一名有保障的國民那將被人瞧不起而使我感到痛苦不堪

我要做有意義的冒險
我要夢想我要創造我要失敗我也要成功

我拒絕用刺激來換取施捨;
我寧願向生活挑戰而不願過有保證的生活;
寧願要達到目的時的激動而不願要烏托邦式毫無生氣的平靜

我不會拿我的自由與慈善作交易也不會拿我的尊嚴去與發給乞丐的食物作交易
我決不會在任何一位大師面前發抖也不會為任何恐嚇所屈服

我的天性是挺胸直立驕傲而無所畏懼
我勇敢地面對這個世界自豪地說在上帝的幫助下我已經做到了

英文原版:

I do not choose to be a common person.
It is my right to be uncommon—if I can.
I seek opportunity—not security.
I do not wish to be a kept citizen,
humbled and dulled by having the state look after me.
I want to take the calculated risk,
to dream and to build,
to fail and to succeed.
I refuse to barter incentive for a dole;
I prefer the challenges of life to the guaranteed existence;
the thrill of fulfillment to the stale calm of Utopia.
I will not trade my freedom for beneficence
nor my dignity for a handout.
I will never cower before any master
nor bend to any threat.
It is my heritage to stand erect, proud, and unafraid;
to think and act for myself;
to enjoy the benefit of my creations;
and to face the world boldly
and say:
“This, with God’s help, I have done.”

—Entrepreneur’s Credo of the American

arrow
arrow
    全站熱搜

    nickkiang 發表在 痞客邦 留言(1) 人氣()